صفحه اولتماس با مانقشه سایت

سخنرانی های دکتر انوشه ( روابط دختران و پسران )
آیا شما نیز دکتر انوشه را می شناسید؟ آیا تکه هایی از کلیپ های صوتی و یا تصویری ایشان را در گوشی ها دیده اید؟ این کلیپ ها که حداکثر در قطعه های ۵ دقیقه ای منتشر شده بود مورد استقبال زیادی قرار گرفت و به سرعت آقای انوشه را معروف ساخت!   

این سخنرانی به شما کمک میکند طرف مقابل را به خوبی شناخته و ارتباط بهتری ایجاد کنید 

این مجموعه شامل ۵۰۰ دقیقه نکات ریز یک زندگی هست زندگی که اگر شما با بی تجربگی آغاز کنید با مشکلات زیادی بخورد خواهید کرد
http://zibashop.netforoosh.com/product/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B4%D9%87-%28%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86%29-21.html

تعریف جامعه‌شناسى


توجه : مطالب زیر از سایت های مختلف گرد آوری شده است و صرفا جهت جستجو گر اتوماتیک سایت نمایش داده میشود در صورتی که مطلب غیر اخلاقی یا خلاف قوانین کشور مشاهده نمودید لطفا از طریق این صفحه به ما اطلاع دهید
توجه : مالک این سایت و خود این سایت هیچگونه ارتباطی با مطالب جستجو شده از سایت های مختلف ندارد و هیچگونه مسئولیتی را نمیپذیرد تمام مطالب این سایت به صورت خودکار و با استفاده از ربات های جستجوگر مانند گوگل در این سایت درج میشوند
توجه : این سایت در ساماندهی سایت های اینترنتی ثبت شده است و آدرس و مشخصات حاصب آن در آن موجود است
توجه: این سایت یک سایت جستجوگر مطالب است و مطالب به صورت خودکار از وبسایت های فارسی بازنشر میشوند.
توجه: این سایت به صورت اتوماتیک کلمات رکیک و غیر اخلاقی و محصولات غیر مجاز را فیلتر میکند ولی اگر برنامه نتواند آنها را فیلتر کند آنهارا نمایش نمیدهد از این رو از شما پوزش میطلبیم
تعریف جامعه‌شناسى
◊ تعاریف ناظر بر روابط درونی بین گروهی ◊ تعاریف ناظر بر کلیت جامعه و نحوه تحول آن در تاریخ ◊ تعاریف ناظر بر موضوعات خاص جامعه‌شناسی
اکثر جامعه‌شناسان به‌دلیل پیچیدگى موضوع جامعه‌شناسى (جامعه و واقعیات پیچیدهٔ آن)، از طرح یک تعریف معین خوددارى کرده‌اند. زیرا به‌نظر آنان ارائه یک تعریف جامع و مانع در این زمینه بسیار دشوار است.
'هانرى مندراس' (Henry Mendras) خود رسماً از ارائه تعریف خوددارى کرده، معتقد است که تعریف و علم در آغاز آن معنائى ندارد. 'ژرژ گورویچ' (Georgees Gurvitch) نیز در رابطه با دشوارى یک تعریف براى جامعه‌شناسى مى‌گوید: 'موضوع جامعه‌شناسى به‌دو دلیل پیچیده است:
دلیل اول، پیچیدگى قلمرو حقایقى است که جامعه‌شناسى در آن به‌سر مى‌برد، یعنى 'واقعیت اجتماعی' یا تمام خصوصیات ویژه‌اى که آن را از دیگر وقایع مشخص و متمایز مى‌کند.
دلیل دیگر، روش جامعه‌شناسى است که در آن بررسى واقعیات، به‌نحو پیچیده صورت مى‌گیرد.
'گورویچ' چنین نتیجه مى‌گیرد که تعریف جامعه‌شناسى به‌عنوان یک علم کار ساده‌اى نیست و اصولاً حد و مرز هر علمى قبل از آشنائى کمل به آن همیشه دشوار است. زیرا بعد از مطالعات دقیق در یک علم، مى‌توان فهمید که آن علم در چه زمینه‌هائى بحث مى‌کند و موضوع آن چیست.
با وجود این دشوارى‌ها، باز هم تعداد زیادى از جامعه‌شناسان مستقیم و یا غیرمستقیم در ضمن کارهاى علمى و تحقیقاتى خود تعریفى از جامعه‌شناسى ارائه داده‌اند.
تعاریف ناظر بر کلیت جامعه و نحوه تحول آن در تاریخ در این گروه که عده زیادى از جامعه‌شناسان اولیه چون: ابن‌خلدون، مونتسکیو، اگوست کنت، مارکس، و 'سى رایت میلز' (wright Mills) قرار دارند، تعاریف خود را بر حرکت تاریخى جامعه و قوانین کلى حاکم بر آن معطوف داشته و معتقد هستند که جامعه‌شناسى باید در پى کشف قوانین کلى پدیده‌هاى اجتماعى باشد.
ابن خلدون، متفکر بزرگ اسلامی، گرچه مستقیماً از جامعه‌شناسى تعریف نمى‌کند، مع‌هذا مى‌توان تعریف او را از 'علم تاریخ' بر موضوع جامعه‌شناسى منطبق کرد. او مى‌گوید:
'بدان که حقیقت تاریخ این است که، حالت اجتماعى انسانى را به ما بشناساند. یعنى عمران جهان 'تمدن' و آنچه بر طبیعت عارض مى‌شود، یعنى احوال جوامع چون: توحش، تلطیف روابط انسانى و عصبیت، روح خانوادگى و قبیله‌ای، انواع چیرگى بعضى مردم بر مردم دیگر مانند: تشکیل دولت، امپراتورى و سلسله‌ها و آنچه بشر در پرتو کوشش و کار خویش به‌دست مى‌آورد. پیشه‌ها و معاش و دانش‌ها و هنرها و دیگر عادات و احوالى که در نتیجه طبیعت این اجتماع روى مى‌دهد' .
'اگوست کنت' جامعه‌شناس را این‌طور تعریف مى‌کند:
' جامعه‌شناسى علم قوانین کلى پدیده‌هاى اجتماعى مى‌باشد که خود حاصل عمل تاریخى و واقعیات اجتماعى پیچیده‌اى است که به‌صورت کلى اخذ شده و به‌صورت یک سیستم کلى از قوانین درآمده است' .
تعاریف ناظر بر روابط درونى بین گروهى طرفداران این گروه برخلاف گروه قبلى بیشتر به واقعیت روابط موجود میان افراد و گروه توجه دارند و به حرکت تاریخى و قوانین کلى حاکم بر آن کمتر توجه مى‌کنند. آنها جامعه‌شناسى را 'علم بررسى مناسبات و روابط اجتماعى مى‌‌دانند' . به‌عبارت دیگر اینگونه تعاریف قویاً بر 'روانشناسى اجتماعی' تأکید دارد. طرفداران این گروه که بیشتر در آمریکا به‌سر مى‌برند، با گرایش به روانشناسى اجتماعی، جامعه‌شناسى را تعریف مى‌کنند.
'ساموئل کنیگ' (Samoel Koenig) در تعریف جامعه‌شناسى مى‌گوید: 'جامعه‌شناسى عبارت است از مطالعهٔ رفتار و کردار آدمى از یک طرف و چگونگى مناسبات متقابل افراد بشر از طرف دیگر' .
'آلبیون اسمال' (Albion Small) مى‌گوید: 'جامعه‌شناسى کنش‌هاى متقابل اجتماعى را بررسى مى‌کند' . یا 'جامعه‌شناسى یعنى علم روابط اجتماعى هم رفتار در گروه و هم در جامعه' .
'لئوپلد فن‌وایز' (Leopold Vonwies) جامعه‌شناس آلمانی، جامعه‌شناسى را بررسى روابط متقابل انسان‌ها مى‌داند و قائل به اصالت احساس و اصالت رفتار است (Marcel Mauss).
تعاریف ناظر بر موضوعات خاص جامعه‌شناسى این گروه نخست، ویژگى موضوع جامعه‌شناسى را اثبات کرده، سپس به تعریف خاصى از آن مى‌پردازد. تأکید این دسته بیشتر روى مطالعه جامعه، نظام اجتماعى و نهادهاى جامعه مى‌باشد و در حقیقت براى امور اجتماعى نوعى اصالت قائل هستند. طرفداران این نظریات کسانى چون: دورکیم، ماکس ویر (Maxe Weber)، مارسل موس (Marcel Mauss)، پارسنز (Talcott Parsons) و سوروکین (P.A. Sorokin) مى‌باشند.
دورکیم (۱۹۱۷-۱۸۵۸) جامعه‌شناسى را 'علم نهادهاى اجتماعى و چگونگى تکوین و عمل آنها' تعریف مى‌کند. به‌نظر دورکیم 'نهادهاى اجتماعى مجموعه اعمال و افکارى هستند که فرد آنها را ساخته و پرداخته در برابر خود مى‌یابد و آنها خود را کم و بیش بر افراد تحمیل مى‌کنند' .
او معتقد است: 'شیوهٔ تفکر، احساس و عمل جامعه یا گروه غیر از شیوه تفکر، احساس و عمل افراد تشکیل‌‌دهندهٔ آن در تنهائى است' . یا بنا به اصل 'امر جنس' (Emergence) در کل خاصیتى است که در تک‌تک اجزاء نیست.
به‌نظر دورکیم واقعه اجتماعى (پدیده اجتماعی) هرگونه شیوه عملى ثابت شده یا ثابت نشده است که قادر است از خارج فرد را مجبور سازد. او مى‌گوید: 'جامعه‌شناسى ضمیمه هیچ علم دیگرى نیست بلکه علمى مستقل است' . او 'واقعیت اجتماعی' را همانند شىء تلقى کرده و معتقد است که 'واقعیت اجتماعی' (پدیده اجتماعی) را نمى‌توان جزء با واقعیت اجتماعى دیگرى تبیین کرد.
ماکس وبر (۱۹۲۰-۱۸۶۴) مى‌گوید: 'جامعه‌شناسى علمى است که کوشش مى‌نماید تا به درک، تفسیر و تفهم عمل اجتماعى انسان نائل شود تا بدین ترتیب به تبیین علّى سیر عمل اجتماع و نتایج آن موفق آید' . چنانکه از این تعریف معلوم مى‌شود، ارکان اصلى جامعه‌شناسى 'وبر' عبارت هستند از: 'عمل اجتماعی، درک و تفهّم آن و سرانجام تبیى علّى آن' .
به‌نظر ماکس وبر 'تفهّم' عبارت است از: شناخت حالات درونى افراد و معانى که افراد به رفتار خویش مى‌دهند و از آنجا که 'تفهّم' تنها براى وجدان‌‌هاى فردى میسر است، بدین جهت لازم است معانى و ارزش‌هائى را که محرک رفتار آنها بوده است تفسیر کنند. بنابراین 'ماکس وبر' ، 'تفهّم' ، و 'تفسیر' را در یک عبارت ترکیب نموده و اصطلاح 'تفهّم تفسیری' را با یک معناى ذهنى در برابر 'معناى عینی' به‌دست مى‌دهد.
تالکت پارسنز (جامعه‌شناس آمریکائی) معتقد است 'جامعه‌شناسى بررسى نظام‌هاى اجتماعى مبتنى بر کنش‌هاى متقابل رفتارها و نقش‌هاى اجتماعى مى‌باشد' . 'پارسنز' نظام‌هاى اجتماعى را مجموعه‌اى مرکب از افراد یا گروه‌هائى که نسبت به یکدیگر کنش‌هاى متقابل دارند مى‌داند.
تعاریف پیشین و ده‌ها تعریف دیگرى که از جامعه‌شناسى به‌عمل آمده، و کم و بیش مورد انتقاد جامعه‌شناسان قرار گرفته نشان مى‌دهد که تا چه حد ارائه یک تعریف جامع و مانع در این زمینه دشوار است.
با این همه 'گورویچ' جامعه‌شناس فرانسوى جامع‌ترین تعریف جامعه‌‌شناسى را اینگونه مطرح کرده است. به‌نظر او موضوع جامعه‌شناسى تنها طبقات، گروه‌ها، روابط اجتماعی، نهادهاى جامعه، مقررات، فرهنگ و روحیه جمعى نیست، بلکه در عین حال منظومه‌هاى بزرگ یا نظام‌هاى عمده اجتماعى و همچنین روابط اجتماعى فرد با دیگرى و نیز صور مختلف به هم‌بستگى اجتماعى را در بر مى‌گیرد.
به‌نظر 'ژرژ گورویچ' ، 'جامعه‌شناسى علمى است که 'پدیده‌هاى اجتماعى تام' را در کلیه سطوح و با تحرک قرار دادن انواع 'دیالکتیک' اجتماعى خرد (میکرو، سوسیو)، گروه‌بندى جزئى و جامعه‌هاى کلى در سیر تکوینى و تخریبى آنها بررسى مى‌کند.
حال اگر بخواهیم تعریف ساده‌اى از جامعه‌شناسى ارائه دهیم باید بگوئیم: 'جامعه‌شناسى علمى است که به‌طور کلى روابط انسانى یا زندگى اجتماعى انسان‌ها را در جامعه مورد مطالعه قرار مى‌دهد، یا علم جامعه است' و این جامعه چنانکه 'گورویچ' و 'ریمون آرون' (Aron. Raymond) بیان کرده‌اند، یک واقعیت بسیار پیچیده است: 'منظومه‌اى است داراى ابعاد متعدد با سطوح مختلف جنبه‌ها و جلوه‌هاى گوناگون' .
اما وقتى مى‌گوئیم جامعه، منظور واقعیتى ساکن و ایستا مانند: خانواده و اجتماع نمى‌باشد، بلکه در عین حال مى‌خواهیم زندگى اجتماعى و تحول وقایع جامعه را مورد بررسى قرار بدهیم. بدین لحاظ تعریف را کامل‌تر مى‌کنیم و مى‌گوئیم: 'جامعه‌شناسى یعنى علم مطالعه واقعیات و وقایع جامعه' .

تعریف جامعه‌شناسى ◊ تعاریف ناظر بر روابط درونی بین گروهی ◊ تعاریف ناظر بر کلیت جامعه و نحوه تحول آن در تاریخ ◊ تعاریف ناظر بر موضوعات خاص جامعه‌شناسیاکثر جامعه‌شناسان به‌دلیل پیچیدگى موضوع جامعه‌شناسى (جامعه و واقعیات پیچیدهٔ آن)، از طرح یک تعریف معین خوددارى کرده‌اند. زیرا به‌نظر آنان ارائه ی ... [ادامه مطلب]
از دیدگاه کتابداری و اطلاع‌رسانی، سند به دو معنا به‌کار می‌رود یکی به معنای اخص، و آن متنی است که برای ثبت رویداد خاصی در یک یا چند نسخه محدود تولید می‌شود. این‌گونه سندها معمولا در آرشیوها و بایگانی‌ها نگهداری می‌شوند و جزء انتشارات عمومی محسوب نمی‌گردند (که مطمح‌نظر این مقاله است). دیگری سند به مع ... [ادامه مطلب]
تعریف جامعه واژه 'جامعه' مفهوم بسیار وسیعى دارد. بدین جهت تعاریف به‌عمل آمده توسط جامعه‌شناسان گوناگون است. با این همه بین اکثر آنان درباره این مفهوم تقریباً اتفاق‌نظر حاصل شده و کوشیده‌اند تا آن را تفسیر نمایند. ◊ اگ‌برن و نیم‌کف (William.F.Ogburn and Meyer .FNimkoff) ◊ دورکیم ◊ رابر ... [ادامه مطلب]
تقسیم‌بندى جامعه‌شناسى جامعه‌شناسى از لحاظ روش، قلمرو و موضوع مورد مطالعه، داراى تقسیمات متعددى است. نخستین تقسیم‌بندى جامعه‌شناسى که به‌وسیلهٔ 'اگوست کنت' پایه‌گذار این علم به‌عمل آمد. تقسیم جامعه‌شناسى به 'ایستاشناسى اجتماعی' و 'پویاشناسى اجتماعی' است. ◊ جامعه‌شناسی ایستا یا سکونی ... [ادامه مطلب]
قلمرو جامعه‌شناسى جامعه‌شناسى علمى است که حیطه نظر آن زندگى انسان است، به‌همین جهت قلمرو آن بسیار وسیع و گسترده مى‌باشد و به‌دلیل همین قلمرو وسیع 'پدیده‌هاى اجتماعی' است که هر فرد یا گروهى از جامعه‌شناسان در زمان و مکان معینى به بخشى یا جنبه‌اى از این حیطهٔ گسترده توجه نشان داده و با انتخاب ر ... [ادامه مطلب]
جامعه‌شناسى از لحاظ هدف تعیین هدف در جامعه‌شناسى از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است. اهمیت آن به‌حدى است که در تعریف، تعیین، موضوع و قلمرو و حتى پایگاه علمى جامعه‌شناسى نیز تأثیر مى‌گذارد. پس مى‌توان گفت که یکى از راه‌هاى مهم معرفى جامعه‌شناسى بیان اهداف آن است. بر همین اساس متفکرین و جامعه‌شناسان مخ ... [ادامه مطلب]
حدود جامعه‌شناسى جامعه‌شناسى از لحاظ حدود و وسعت جامعهٔ مورد بررسى به‌دو بخش اساسى تقسیم مى‌شود. جامعه‌شناسى خرد در جامعه‌شناسى خرد همان‌طور که از اسم آن پیدا است، حدود و وسعت جامعهٔ مورد بررسى محدود و کوچک است. در اینگونه بررسی، خرده نظام‌هاى اجتماعى چون آداب و رسوم و یا یک نهاد اجتماعى و ... [ادامه مطلب]
جامعه‌شناسى از لحاظ موضوع موضوع جامعه‌‌شناسى به‌دلایل زیر در دوره‌هاى مختلف دچار دگرگونى شده است: - تعاریف متنوع و متعددى که از آن شده است. - اختلاف نظرهاى موجود میان دانشمندان و متفکران علم‌الاجتماع که مبناء آنها از یک طرف مربوط به طرز تفکر و تمایل علمى مختلفى است که آنها داشته‌اند و از طرف دی ... [ادامه مطلب]
اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه کنیم، نواری از یک سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یک عدسی جمع شود، از تجمع آنها ... [ادامه مطلب]
بیرانوند: اشتباه گفتم، اکبر محمدی فقط از من تعریف کرده بودخبرگزاری فارس: دروازه‌بان تیم فوتبال نفت تهران گفت: سوء تفاهمی پیش آمده و اکبر محمدی فقط تعریف من را نزد رویانیان کرده بود.خبرگزاری فارس: بیرانوند: اشتباه گفتم، اکبر محمدی فقط از من تعریف کرده بودعلیرضا بیرانوند در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خب ... [ادامه مطلب]
© 2014 p30planet.ir